2. De eerste aanpassingen

De cabine

Tussenschot eruit

Het allereerste wat ik deed, was het tussenschot eruit gooien. Als je vaak zware ladingen vervoert, is het maar best dat dit erin zit. Het zorgt ervoor dat de lading niet in de cabine kan belanden als je hard remt of bij een ongeval. Maar ik vervoer geen zware ladingen. Indien er toch volumineuze zaken (lees meubelstukken) vervoerd worden, leg ik die vast met spanriemen (er zijn overal bevestigingspunten).
Meteen was het ruimtegevoel beter. Voor de technische controle is dat geen probleem.  Dit staat op de site van de FOD financiën:
'een laadruimte die is afgesloten van de passagiersruimte door een tussenschot van ten minste 20 cm hoogte of bij gebrek hieraan door de rugleuning van de enige rij zetels'

Zo zag het eruit toen ik met de Trafic thuis kwam

Bij een dubbele cabine mag het vreemd genoeg weer niet.

Stopcontacten

In deze tijd hebben heel veel (mobiele) toestellen nood aan energie. Het laden gaat meestal via een usb-poort. Die zat niet in de Trafic. De plek waar in sommige uitvoeringen een start/stopknop zit, is de uitgelezen plek om dit in te bouwen. De stroom werd afgetakt van de 12 V voeding.
Ik koos voor een inbouwversie uit aluminium (betere koeling) met een geïntegreerde spanningsmeter en met een behoorlijk vermogen. Amazon was de leverancier.


Om dit in te bouwen, moesten wel wat panelen verwijderd worden. Via Youtube vind je makkelijk hoe je dat moet doen.

De laadruimte

De vorige eigenaar was begonnen met de voorbereiding om van deze Trafic een camper te maken. In de schuifdeur kwam een glaspaneel (privacy glas) en dat loopt door naar de wand erachter. De wanden en vloer werden al geïsoleerd met Armaflex. Op de vloer kwam daarover een multiplex paneel en daarop werd voltapijt gelijmd.

Maar het bleef bij een relatief groot, leeg oppervlak: bergruimte is er niet.

Een grote, lege ruimte nadat het tussenschot verwijderd was

Denk aan het uitgangspunt: de Trafic moet multifunctioneel worden. Dat betekent dat het meubilair makkelijk te plaatsen en te verwijderen moet zijn. Hoe doe je dat? Uiteraard ga je niets permanent bevestigen.

In een kampeerauto moet de kampeeruitrusting vast bevestigd zijn. Omwille van de veiligheid kan je echter geen losse meubels plaatsen, ook niet in een lichte vracht. Bij een ongeval zou dat veel te gevaarlijk worden. De Trafic moet geregistreerd blijven als lichte vracht (omdat ik dat laadvolume nodig heb), maar moet ook als buscamper gebruikt kunnen worden. Hiervoor is een modulaire kampeerinrichting nodig. De oplossing is het meubilair bevestigen op een snel los te maken, maar toch degelijke manier. Daarvoor gebruik ik inschroefmoeren (verzinkt staal) en bouten met een stergreep. Voor de inschroefmoeren boor je voor, in dit geval met 8mm. De binnendraad is M6, dus dat is meteen de maat van de bouten.
Wel opletten bij het boren: denk eraan dat achter de houten wand/vloer een stalen koetswerk zit. Daar wil je geen gaten in maken.


Omdat je toch altijd wat spullen nodig hebt (ehbo-kit, gevarendriehoek, spanriemen...), is een bergruimte in vracht-configuratie nodig. Omdat ik graag hier en daar ga wandelen of fietsen, is het ook handig om ergens te kunnen zitten om me om te kleden. Daarvoor maakte ik een opbergruimte annex zitbank boven de linker wielkast.



De zwarte stroken op de bovenrand zijn zelfklevend vilt. Dat dient om contactgeluiden tijdens het rijden te voorkomen. Het deksel blijft dicht door middel van twee magneetsluitingen.

Intussen is het concept nog iets verder uitgewerkt: het bergvak bestaat nu uit twee compartimenten. Zo kan meer orde gehouden worden in de spullen.

Mocht iemand ook zoiets willen maken: de afmetingen zijn 145 cm lengte, 25 breedte en 45 hoogte. Natuurlijk kan je dat aanpassen in functie van de eigen behoeften, de maten van de laadruimte, het beschikbare materiaal...

de toekomstplannen

Da's nogal uitgebreid, dus wordt dit in een volgende post behandeld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

1. VW T4 out - Renault Trafic in