1. VW T4 out - Renault Trafic in

De voorgeschiedenis

Het moet zowat 2012 geweest zijn: mijn Renault Mégane Grandtour (dat is 'Renaults' voor break) stond vaak weken werkloos voor de deur. Ik besloot te proberen om autoloos door het leven te gaan, dus hij werd verkocht. Fijne auto, hoor, met alles erop en eraan, maar om daar gewoon te staan...

Fast forward naar 2016. Een koppel vrienden nodigde me uit om samen te kamperen. Ze zaten in de Haute Savoie (Franse Alpen). Algauw bleek dat het zonder auto niet te doen was om daar op een relatief korte tijd te raken. De combinatie van fiets, trein en kamperen ging duidelijk niet samen met een korte verplaatsing.

Uit frustratie belde ik een vriend: of zijn VW busje nog te koop stond. En jawel: enkele dagen later stond een Volkswagen T4 Multivan uit 1994, ingeschreven als kampeerwagen, voor de deur. Voor een trip naar de Haute-Savoie was het te laat, maar ik maakte er wel wat kortere reisjes mee die zomer. Zo begon mijn 'camper life'.

camping à la ferme 'le Mathibot', Benaix (Ariège) Frankrijk

Aan dat busje heb ik tot dit jaar - 2022 - veel plezier beleefd. Een vakantie in de Haute Savoie (toch wel dus) in 2017, een rondje Frankrijk, tot in de Pyreneeën, in 2018, wat weekends en weektrips... Intussen werden ook de volgens mij nodige aanpassingen gedaan.

De grootste verandering: een ruime ladenkast

Maar een auto moet bij mij meer dingen kunnen. Er staat ook een Flevobike Orca (velombiel ofte gestroomlijnde ligfiets) in de garage die in de jaren voor die T4 evenveel kilometers per jaar aflegde als dat busje nadien. Die wilde ik af en toe wel mee kunnen nemen. Omdat de T4 als kampeerwagen ingeschreven was, mochten de bank en het keukenblok er niet uit. Het gevolg: soms had ik echt plaatsgebrek in de auto. Om de Orca er in en uit te krijgen, moest ik telkens hulp inroepen.
De Orca nam behoorlijk wat plaats in

Een auto van 1994 met op het eind 320.000 km wordt ook duur om mee te rijden: er is altijd wel iets dat stuk gaat. Daarenboven wordt het met zo'n oude diesel steeds moeilijker om nog ergens binnen te mogen.
Zo ontstond de behoefte om naar iets anders uit te kijken. Een auto die nog multifunctioneler moest worden dan die Multivan. De behoeften werden op een rijtje gezet:
  • één of twee zitplaatsen volstaan (ik hoef geen gezin meer te vervoeren).
  • een fiets (trike, velomobiel) vervoeren moet makkelijk kunnen, dus veel laadruimte is wenselijk.
  • in de vrije tijd worden vaak meubelstukken gemaakt of gerenoveerd en die moeten ook getransporteerd worden. Dat vraagt laadvolume.
  • kampeerreizen vind ik fantastisch en de T4 leerde me dat een buscamper voor mij perfect is, dus ook dat moet ermee kunnen.

De conclusie was dat ik een middencategorie bestelwagen nodig heb die makkelijk omgebouwd kan worden tot buscamper. De auto zou ingeschreven blijven als lichte vracht. Er is geen enkel bezwaar om in een lichte vracht een kampeerinrichting te zetten. Het omgekeerde mag niet: in een kampeerauto mag het interieur niet verwijderd worden.

Zo kwam de Renault Trafic in het vizier en begin november werd een recent tweedehands exemplaar aangekocht. De T4 mag een volgende eigenaar gelukkig maken.

Renault Trafic


Dit exemplaar rolde in 2015 uit de fabriek in Sandouville, Frankrijk. Er zit een 1.6 l dieselmotor in met twee turbo's. De motor levert 88 kW (120 pk) en 320 Nm koppel. Ter vergelijking: de atmosferische (geen turbo) 1.9 l diesel van de VW levert 44 Kw (60 pk) en 133 Nm.

In dagelijks gebruik betekent dit het volgende: de T4 heeft een topsnelheid van 120 km/u (kruissnelheid 90), de Trafic haalt meer dan 170. Om tot 100 km/u te raken, heeft de T4 33 seconden nodig; de Trafic 12. Met dezelfde rijstijl is er ook nog eens minder brandstof nodig en ook voor het milieu is hij minder slecht (euro 5). Wat ontbreekt, is het nostalgische gevoel van onderweg zijn met een voertuig uit de vorige eeuw. Een ander duidelijk verschil: een Multivan is geen bestelwagen. De afwerking is van een ander niveau (beter) dan van de gewone Transporter en dan bij de Trafic. Ik heb er overigens geen idee van hoe de kwaliteit van het interieur bij VW evolueerde.

In dit exemplaar zijn 3 zitplaatsen: een zetel voor de bestuurder en een bijzitbank met 2 plaatsen. Daarachter is één grote ruimte voor de lading.


Geen achterklep meer, maar twee deuren. Dat vraagt minder afstand op krappe parkeerplaatsen om open te doen, maar bij regen kan je er niet onder schuilen.

Dit is dus het uitgangspunt: een behoorlijk recente tweedehands bestelwagen.

Extraatjes

De tijd bleef niet stilstaan. De introductie van boordelektronica maakt heel wat zaken mogelijk. In dit exemplaar kan je het volgende aantreffen:

  • boordcomputer
  • cruise control/snelheidsbegrenzer
  • automatische start/stop
  • MediaNav systeem: radio (helaas geen DAB+), navigatie, bluetooth-verbinding voor telefoneren en media, usb-dataverbinding
  • automatische inschakeling van verlichting
  • regensensor
  • (manuele) airco
Een zicht op de boordcomputer

De middenconsole met het mediasysteem

En heel belangrijk: de geluidsdemping is van een heel ander niveau: je hoort amper dat je met een diesel rijdt. Tegenover de 'tractormotor' met het kenmerkende nagelende dieselgeluid in de T4 is dat een heuse sprong voorwaarts.

Het zitcomfort is ook van een andere orde. Het schuim in de zetels van de T4 was intussen ook 28 jaar oud. Die zetels waren niet bijzonder comfortabel meer, maar ze voldeden.

Nu is het anders. Naast de klassieke instelmogelijkheden - afstand tot de pedalen en zithelling - kan de bestuurderszetel ook in hoogte versteld worden, is er een instelbare lendensteun en zelfs zetelverwarming... Voor de passagiers is het eenvoudig: er kan niets ingesteld worden, maar er is wel ruim plaats indien er slechts één passagier meerijdt.

Dit wordt dus de basis voor het transport in de komende jaren.




Reacties

Populaire posts van deze blog

2. De eerste aanpassingen